Recension av ”Textvård” inom ramen för ”författarlitteratur”

Nu har jag läst en av de nyinköpta böckerna och här följer min recension av ”Textvård”. Boken är en liten pocket utgiven av Svenska Språknämnden 2006 med underrubriken ”Att läsa, skriva och bedöma texter”. Redan i bokens inledning konstateras att det inte rör sig om språkriktigthet såsom stavning, meningsbyggnad mm. I sådana fall hänvisar boken istället till bland annat en av de andra böcker jag köpt, ”Svenska Skrivregler”.

Skriften ”Textvård” handlar istället om hur man med texten når sitt syfte; hur texten fungerar. Boken är inte avsedd endast eller främst för författare utan för alla som skriver, läser och bedömer texter. Alltså i princip alla människor. Det kan gälla allt från uppbyggnad av hemsidan till examensarbeten. En mening  som jag tog fasta på i inledningen av ”Textvård” är ”Efter att ha läst den här boken bör man ha skaffat sig en begreppsapparat för kvalificerade textdiskussioner”. Kanske lär man sig (av boken) att skriva recensioner på ett bättra sätt snarare än att skriva böcker?

Fem inriktningar tas upp:

  • Grammatisk-stilistisk (långa meningar med långa ord och många substantiv är exempelvis svåra)
  • Textlingvistisk (metatext, disposition, hur väl texten hålls samman)
  • Kognitiv och pragmatisk (vem vänder den sig texten till, vilken genre tillhör den)
  • Etnografisk (vem läser, när, med vilka förväntningar)

Dessa kommer sedan igen i ett antal kapitel om olika typer av texter. Kapitlen har olika författare och är därmed sannolikt olika till sin stil. Kapitlen behandlar:

  • Elevtexter i grundskolan
  • Gymnasietexter
  • Läroböcker (2 kapitel)
  • Studenters examensarbeten
  • Myndigheter
  • Annonser
  • Andraspråkstexter
  • Så läser man på nätet
  • Sammanhang i hypertext
  • Att skriva webbtexter
Författarlitteratur Textvård

Författarlitteratur Textvård

För mig väckte inledningen av ”Textvård” en del nya tankar eller snarare gav nya sätt att betrakta och förstå kända företeelser. Jag visste ”att” men inte ”varför”. Ungefär som att kunna ett språk för att det är ens modersmål som man, tja, bara kan jämfört med att lära sig ett nytt språk med grammatik, glosor och stavning.

Men sedan kom jag nog tyvärr fram till att detta inte var en bok för mina behov. Det var endast de tre sista kapitlen, om internet, som kunde ha anknytning till det jag arbetar med både som författare och i övrigt. Men de saknade konkreta och, framför allt, aktuella tips. Det finns mycket information om att skriva på internet tillgänglig på annat sätt och dessutom finns ju hjälpmedel på själva hemsidorna i hur man skall formulera metatexter mm.

Slutsats: boken kanske är bra även om jag inte fann någon användning av den för min del. Eftersom jag recenserar författarlitteratur ur ett författarperspektiv blir det endast tre pennor. Hade jag skrivit läroböcker hade kanske någon mer fjäderpenna tillkommit.

 

This entry was posted in Författa och marknadsföra, Författarlitteratur, Jag läser och recenserar, Språk och ord and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.