Skriv en novell till Lorenzburgs Decamerone!

Med anledning av corona-pandemin har konstnären Freï von Fräähsen zu Lorenzburg tagit upp Giovanni Boccaccios nästan 700 år gamla idé och samlar in bidrag till Lorenzburgs Decamerone .

Han ber oss skrivlystna samlas för att bidra till en ny Decamerone på internet och  släpper in oss i en färdig värld att skriva fantasy eller saga om. En riktigt intressant värld tycker jag efter att ha läst om de varelser som finns i den. Dvarkar, animuler, floriller, sturmgångare, equivoler oxh många fler spännande bekantskaper. Men det är också tillåtet att efter lust och behov utöka med egna varelser, platser och saker. Det är inte varje dag man får tillgång till någon annans fantasyvärld!

Instruktioner för dig som vill delta

  • Minst 5 A4-sidor och max 10 A4-sidor av text (word, open office eller liknande fil)
  • Genre: Fantasy eller Saga
  • Miljöerna i novellerna är Lorensberg, Kroppkärr och sagolandet Lorenzburg, det går bra att välja en av miljöerna eller röra sig mellan dem.
  • Ramberättelsen utspelar sig i sagolandet Lorenzburgs huvudstad, det spiralvridna slottet Pärlehorn. Där gömmer sig ett antal figurer undan smitta och berättar historier för att få tiden att gå. Ramberättelsen skrivs av prins Frei och utgör sammanhanget för resten av berättelserna.
  • Hitta på en figur som berättar historien. Det kan vara en fantasifigur eller du själv som hamnat i Slottet Pärlehorn via slumpen eller vandring längs hemliga vägar. Beskriv din berättare så tydligt som möjligt så kan vi skriva in den i ramberättelsen.
  • Hitta på en titel till berättelsen
  • Uppge namn på författaren/ författarna tydligt.
  • Mejla ditt bidrag till riksmarskalk@lorenzburg.org
  • Deadline: 6 april 2020.

Att tillsammans skriva Lorenzburgs Decamerone är en rolig idé som jag hoppas många nappar på! Om man inte kan träffas fysiskt för att umgås så kan man skriva tillsammans.

Tipset är förstås tillagt på listan och när du skrivit ditt bidrag till denna Decamerone kan du fortsätta med övriga tips.

Nu är det äntligen skrivtid!

Boccaccios Decamerone

Publicerat i Skrivartävlingar | Etiketter , , , | 1 kommentar

Detta med skrivare och bläckpatroner

Eftersom mina dagar består av att dels göra bokföring, bokslut och deklarationer till mina kunder och dels att skriva romaner, noveller, essäer och andra texter är det katastrof när skrivaren lägger ner arbetet.

Ibland beror det, pinsamt nog, på att man glömt skaffa patroner. Men numera har jag en leverantör som ställer upp i vått och torrt. Alltid vänlig och personlig service och snabb leverans. Skulle något gå fel rättar de till det snabbt som ögat, när jag exempelvis glömde bort att vi bytt skrivare och beställde patroner till den gamla … Vad de heter? Batteriexperten. Och jag kan verkligen rekommendera dem.


Publicerat i Blogg | Lämna en kommentar

Vårterminen startar

Grundskolan i andra änden av vår lilla by ringde in sina elever redan för ett par veckor sedan. Nu är det dags för de skolor som haft vänligheten inse att även vuxna tanter kan ha mer att lära och schemat kör igång för våren i Växjö och Sundsvall. Mina fysiska besök på läroanstalterna är fåtaliga: ett par gånger per termin tar jag tåget till Linnéuniversitetet i Växjö medan jag en gång i månaden träffar kursare och handledare vid Mittuniversitetet i Sundsvall med hjälp av datoruppkoppling. Distanskurser är en utomordentligt god uppfinning.

Detta läsår skriver jag noveller och essäer, medan romanen om Lauritz förbättras i enlighet med lektörens förslag och i den takt jag förmår. Några dikter och andra kortare texter har det också blivit, inklusive en hybrid mellan dikt och novell. Och två korta pjäser i en akt. Några noveller och essäer samspelar med varandra, novellen i ett försök att förmedla känslan av en upplevelse och essän att gräva på djupet i ämnet.

Nu är det dags för en något längre essä. Min avsikt är gå tillbaka några år, till när min mer seriösa satsning på skrivande kom igång. Därifrån tänker jag sakta vandra framåt mot nutiden och se hur det påverkats och, framför allt, av vad och vilka personer. Lyfta fram lärdomar från de senaste tio åren. Det kommer att bli en intressant vandring som jag ser fram emot. Parallellt fortsätter skapandet av de kortare texterna, de utgör examensarbeten i kurserna.

Publicerat i Blogg | Lämna en kommentar

Skriver du barnböcker?

Skriver du barnböcker? Då har du väl inte missat de två stora barnbokstävlingar som är på gång just nu?

Den tredje januari ska manus vara inne till Bonnier Carlsens stora manustävling. De söker kapitelböcker för barn 7-12 år och vinnaren får 100.000

Så här står det på Bonnier Carlsens hemsida:

Tävlingen är öppen för alla, och gäller manus till kapitelböcker för läsare mellan 7 och 12 år. Omfånget på manuset ska vara ca 150.000 tecken inklusive blanksteg, men kan vara både kortare och längre, 150.000 tecken är ett riktmärke. Bidragen får inte ha publicerats tidigare. Vi hoppas på många fantasifulla, roliga, spännande, normbrytande, starka och svindlande bidrag som kan se det fantastiska i såväl vardag som fantasivärld.

Vinnaren belönas med 100.000 kr samt utgivning enligt sedvanligt avtal med Bonnier Carlsen. Andra- och tredjepristagaren tilldelas 25.000 kr vardera.

Vinnaren belönas med 100.000 kr samt utgivning enligt sedvanligt avtal med Bonnier Carlsen. Andra- och tredjepristagaren tilldelas 25.000 kr vardera.

Juryn består av:

  • Al Gore Contreiras, 11 år, skolelev
  • Farnaz Arbabi, regissör, dramatiker och konstnärlig ledare för Unga Klara
  • Fredrik Olsson, innehållsutvecklare och ljudboksredaktör Bonnier Audio
  • Gunilla Lind, barnbokhandlare
  • Ingrid Danielsson Walldén, 12 år, skolelev
  • Johanna Lundin, recensent och kulturskribent
  • Magnus Öhrn, lektor samt föreståndare vid Centrum för barnkulturforskning
  • Maja Engström, 12 år, skolelev
  • Ulrika Caperius, juryns ordförande och ansvarig förläggare Bonnier Carlsen

Så här gör du

Skicka in ditt manus senast den 3  januari 2020 (poststämpel) till adressen:

Bonnier Carlsen, Box 3159, 103 63 Stockholm

Märk försändelsen ”Manustävling”.

Tävlingsbidragen ska vara anonyma. Skriv din initial på manusets alla sidor och bifoga ett förseglat kuvert innehållande ditt namn och kontaktuppgifter, samt manusets titel. Skriv din initial på kuvertet. Manuskripten kommer inte att returneras.

Förlaget förbehåller sig rätten att inte dela ut ett eller båda priserna om juryn inte hittar något bidrag som motsvarar dess kvalitetsanspråk. Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren. Juryns beslut kan ej överklagas.

Den femtonde februari är det deadline för nästa stora barnbokstävling: Alfabetas Castorpris, som utlyses vartannat år.

Så här står det på Alfabetas hemsida:

Drömmer du om att ge ut en bilderbok? Ta chansen i Alfabetas stora bilderbokstävling Castorpriset!

Lars Klintings böcker om den praktiska och idérika bävern Castor har glatt och inspirerat hundratusentals barn i mer än tjugo länder. Castorpriset är ett bilderbokspris instiftat i Castors och Lars Klintings anda. Priset utlyses vartannat år och vinnaren får 50 000 kronor och sin bok utgiven på Alfabeta Bokförlag. Bidragen ska vara inlämnade senast den 15 februari 2020 och vinnaren tillkännages i april 2020. Välkommen med ditt bidrag!

Tävlingsregler

Ditt förslag ska vara avsett som en bilderbok på 32 sidor i format 195 x 240 mm (bredd x höjd). Det innebär att du har 24 sidor (det vill säga 12 uppslag) att berätta din historia på i text och bild. Den ska vända sig till barn i åldern 3 – 6 år. Manus ska vara komplett på svenska och på högst 4 A4-sidor. Endast pappersutskrifter av manus gäller. Skiss av omslaget och hela bokens innehåll samt minst tre utarbetade uppslag i färg ska medfölja.

Ditt tävlingsbidrag vill vi ha senast den 15 februari 2020. Poststämpelns datum gäller. Tävlingsbidragen insändes till:
CASTORPRISET
Alfabeta Bokförlag
Fiskargatan 8
116 20 Stockholm.

Vinnare meddelas per telefon. Resultatet offentliggörs även på www.castorpriset.se och på www.alfabeta.se under april 2020.

Prissumman är 50 000 kronor. Till detta kommer vid utgivning sedvanlig royalty och garantihonorar.

Juryn består av Lena Anderson, författare och illustratör, Dag Hernried, förläggare och Mia Tumlin, barnboksexpert Akademibokhandeln.

Tävlingen är öppen för alla, men ditt tävlingsbidrag får inte samtidigt delta eller ha deltagit i någon annan tävling och får inte heller tidigare ha publicerats i bokform. Tävlingsbidraget ska du skicka in anonymt. Bifoga ett igenklistrat kuvert (märkt med titeln på berättelsen) som innehåller namn, adress, e-postadress och telefonnummer.

Juryns beslut kan inte överklagas. Juryn förbehåller sig rätten att inte utse en vinnare om juryn anser att bidrag av tillräckligt hög kvalitet saknas.

Alfabeta Bokförlag har, fram till den 30 juni 2020, option (”första tjing”) på utgivning av samtliga inskickade tävlingsbidrag. Vid sådan utgivning måste naturligtvis sedvanligt avtal slutas.

Jag önskar dig lycka till som deltar i dessa tävlingar . Om du söker efter någon annan utmaning så finns listan över tävlingar här.

Publicerat i Skrivartävlingar | Etiketter , , , , , , | Lämna en kommentar

Pitchtävling med Skriva och Storytel

Du behöver inte vara prenumerant av Tidningen Skriva för att kunna delta i deras nya, stora pitchtävling som arrangeras i samarbete med Storytel. Däremot kan du ha stor nytta av att läsa senaste numret av Skriva, där de ger tips till hur man lyckas med det som4 maj tävlingen går ut på: att skriva dels en bra pitch och dels en lyckad ljudbok. Kraven är något annorlunda för att hålla kvar en lyssnare, som kanske samtidigt pysslar med något helt annat, jämfört med en läsare som ger boken all sin uppmärksamhet och kanske investerat ett par hundra i den.

10.000 får den som skriver bästa pitch för att vidareutveckla till synopsis och därefter möjlighet till ytterligare 40.000 i förskottsroyalty för att skriva en ljudbokserie. Samt, förstås, chansen att nå ut med sina texter. Ljudböcker lär vara ett bra sätt.

Det är gott om tid, ända till den fjärde maj nästa år . Lycka till!

Passar inte detta dig så hittar du fler tips på skrivartävlingar här:

Så här står det i tidningen Skriva och på Skrivas hemsida:

• Skriv en sammanfattning av en berättelse du skulle vilja skriva om du vann tävlingen och fick utveckla en hel serie på tio delar för Storytel Original.

• Ditt bidrag ska vara på max 3 000 tecken (inklusive mellanslag). Tävlingen är endast öppen för Skrivas prenumeranter. För att delta: teckna din prenumeration här!

• Skicka in ditt bidrag via formuläret nedan senast den 4 maj 2020.

• Vinnaren presenteras i Skriva # 3-2020.

Tävlingen är ett samarbete mellan Skriva och Storytel.

1:a plats:

10 000 kronor i arvode för att utveckla idén till en synopsis + chans till 40 000 kronor i förskottsroyalty* för en hel ljudboksserie + hörlurar från Urbanears.

2:a–10:e plats:

Hörlurar från Urbanears.

* Som vinnare får du i ett första steg möjlighet att utveckla din pitch till en utförlig synopsis mot ett arvode på
10 000 kronor. Om Storytel därefter vill gå vidare med din idé erhåller du 40 000 kronor för att utveckla din synopsis till en ljudboksserie i tio delar för Storytel Original. Det är upp till Storytel att avgöra om de tar det steget eller inte.

Publicerat i Skrivartävlingar | Lämna en kommentar

De svarta tornen

Sextioårig hjältinna räddar sin älskare och världen. Så skulle Astrid Ahlbergs senaste fantasybok De svarta tornen kunna sammanfattas. Men det vore synd, Ahlbergs värld rymmer mycket mer än så.

När jag fick frågan om jag ville läsa och recensera Astrid Ahlbergs senaste bok De svarta tornen behövde jag inte en sekunds betänketid. Ahlbergs jordnära fantasy om Ön tillhör det absolut bästa jag läst i genren. Men den senaste boken var fristående från de första, skulle den vara lika bra?

De svarta tornen

Under en skogspromenad med schnauzern Raja möter Maria Vincent. Hon blir attraherad men misstänksam. Vincent, som har egenheten att dyka upp och försvinna plötsligt, säger sig vara personsökare. Efter ett par kärleksmöten blir Maria kidnappad till en främmande värld och det är där huvuddelen av berättelsen utspelar sig.

En gammal man styr över folket. Han har två söner som saknar hans styrka och ett revolterande barnbarn. Vad händer om envåldshärskaren försvinner? Kan det bli värre? Berättelsen innehåller flera gåtor. Vad finns i de fyra svarta tornen, som verkar sakna dörrar och fönster och som funnits där sedan tidernas begynnelse? Och vem – eller vad – är det som oväntat kommer till hjälp när kulisserna rämnar? Som så ofta i genren gör välplacerade cliffhangers det näst intill omöjligt att lägga ifrån sig boken innan den är färdigläst.

De fyra tornen är en lyckad korsning av low fantasy och science fiction. Liksom i Ahlbergs tidigare verk är den parallella värld, som läsaren teleporteras till, mycket lik vår egen men aningen ålderdomlig: ett lantbrukssamhälle där hästarna ännu inte ersatts av bilar. Något trolleri i egentlig bemärkelse förekommer inte, speciella förmågor finns men har förklaringar, och de drakar som kan dyka upp känns fullständigt naturliga. Men i bakgrunden lurar högteknologi.

Astrid Ahlberg sadlade 2010 om från stordjursveterinär till fantasyförfattare. Hennes tidigare verk består av trilogin Porten, Delad identitet och Kvinnan med silverhåret samt den fristående Den tunna hinnan. Att Ahlberg tagit med sig yrkeskunskaperna in i skrivandet märks genom de fina djurskildringar som förkommer i samtliga böcker. I de första verken var det framför allt lantbruks- och husdjur men i De svarta tornen har menageriet utökats med drakar och giftkeglor.

Gemensamt för Ahlbergs världar är att de uppfyller fantasygenrens största krav genom att vara noggrant genomtänkta, väl gestaltade och, framför allt, sannolika. Ahlberg målar upp mycket levande scenerier som hon befolkar med intressanta personligheter.

I de första verken är det angenäma och djupt skildrade miljöer som jag, trots de faror som hotar, gärna skulle vilja besöka. Men i De svarta tornen har tyvärr mindre plats lämnats för lantbrukssamhället och berättelsen utspelar sig till stor del i neutralare omgivningar.

Ahlbergs karaktärer drivs av relationer, reaktioner och psykologiska faktorer som författaren gestaltar mycket skickligt och De svarta tornen utgör inte något undantag. Persongalleriet är betydligt mindre än i de tidigare verken, det känns rentav aningen magert, men till bokens klara fördel måste läggas gestaltningen av huvudpersonerna och hur Ahlberg förpassar ett par sega fördomar inom genren till skamvrån.  

Redan under antiken talade man om amazonerna och dessa kvinnliga krigare har sedan levt vidare inom fantastiken. Men man måste komma ihåg att amazonerna inte var hjältar, deras funktion i berättelserna var att utgöra hot mot de manliga hjältarna. Så har man, med få undantag, fortsatt skriva fantastik. Till undantagen hör Ahlbergs verk.

I trilogin om Ön var berättelsens hjälte en kvinna, tjugoåriga Miranda. I De svarta tornen tar Ahlberg ny sats och närmast galopperar förbi övriga berättelser i genren. Verkets hjältinna är nästan sextio år och övriga huvudpersonerna är två män i samma ålder. Ahlberg skildrar på ett inkännande sätt känslorika, driftiga, djupa, ömsom starka och svaga, ömsom säkra och osäkra människor. Hon beskriver mogen förälskelse och gestaltar fina kärleksscener, hela känsloregistret som varje människa har men som så ofta placeras i fack och förbehålls vissa åldrar. Alla verkets karaktärer, mellan sjutton och åttio-nittio år, har skildrats med djup och ömhet. Maria har inte, som Vincent, fått någon övernaturlig styrka men hon är i alla bemärkelser bokens hjälte och huvudperson.

I bokens förord skriver Ahlberg vad det var som fick henne att denna gång välja en äldre hjälte. Hon läste en bokrecension där journalisten beklagade sig över att huvudkaraktärerna i fantasy oftast är unga och beslöt sig för att göra någonting åt saken.

Under min läsning svävar George Orwells 1984 och Animal Farm förbi i minnet men en annan parallell som anmäler sig är starkare. Både världen i Ahlbergs första trilogi och den hon bygger upp i De svarta tornen kallas av innevånarna för Ön. Det för tankarna till Ursula Le Guins fantasyvärld med samma namn och likheterna är uppenbara. En gammaldags värld med starka kvinnor där psykologi spelar en större roll än action. Efter en trilogi med manlig hjälte men starka kvinnor släppte Le Guin i sin fjärde bok in en medelålders kvinna. Le Guin är en generation äldre än Ahlberg och hennes fantasyböcker utgivna 1968-2001. Det är ett viktigt arv som Ahlberg för vidare och hon gör det med bravur.

De svarta tornen är utgiven 2019 på Seraf Förlag.

Publicerat i Blogg, Fantasy/Science fiction/Skräck | Etiketter , , | Lämna en kommentar

Sniffa på siffror med matte Ma och Tiken

Det var ett tag sen senast, jag har mest arbetat på essäer och testat reportage och recensioner senaste året. Men i oktober kom uppföljaren till De magiska tjugonio, där vi var tjugonio författare och tjugonio illustratörer som tillsammans gjorde en barnbok om alfabetet. Denna gång var vi tjugofem, och boken handlar om siffror, men upplägget är det samma. Även denna gång är Kris Kite Stenmark redaktör.

I Sniffa på siffror med matte Ma och Tiken får vi följa med en flicka och hennes hund på de första stegen inom matematiken och bekanta oss med siffrorna 1-12. Varje siffra beskrivs av en illustratör och en författare, tillsammans med Anne-Sofie Katus har jag hand om presentationen av siffran ett.

Sniffa på siffror med matte Ma och Tiken

Eftersom huvudpersonerna, matte Ma och Tiken, följer med genom berättelsen och varje siffra har en ny illustratör ser de förstås olika ut. Samtidigt finns en gemensam mall för deras utseende och flickans klädsel vilket jag tycker ger boken en extra poäng.

Sniffa på siffror med matte Ma och Tiken är utgiven av Under the Kite Publishing.

Så här står det på bokens omslag:
Sniffa på den första matematiken med matte Ma och Tiken!Upptäck siffrornas magi tillsammans med en hund och en matte fulla av äventyr och lek.De funderar på hur siffror och tal hänger ihop, till havs och på land, inne och ute,hela året runt. Överallt och närsomhelst finns matematiken.
25 illustratörer och författare har skapat en finurligt färgsprakande bok kring siffror och tal. 
Boken innehåller härliga bilder och texter som stimulerar lusten för yngre barn att räkna.Sniffa på siffror med matte Ma och Tiken är den första delen i en serie kreativa,inspirerande och lockande bilderböcker om matematik.

Publicerat i Blogg | Lämna en kommentar

På upptäcktsresa

Saknar du mina inlägg? Lugn, jag har inte försvunnit. Är bara på en lång resa via Marseille, Pompeji, Knossos och Sicilien med vulkanen Etna. Den skulle fortsatt till Israel, Jordanien, Seychellerna och Réunion men fick en oväntad vändning när min man blev akut sjuk vid Suezkanalens början och vi forslades iland i Egypten. Nu är jag i Kairo och har istället besökt det mycket intressanta Koptiska muséet samt, förstås, tagit en båttur på Nilen, som flyter fram alldeles nära hotellet. Samlar erfarenheter och besök med spännande människor och återkommer så småningom!

Publicerat i Blogg | 4 kommentarer

Recension Pengabrevet av Karina Johansson

Detektivromanen Pengabrevet, som ges ut idag på HOI Förlag, är beskriven som pussel-, mys- och relationsdeckare och det stämmer väl överens med min upplevelse av att läsa boken.

Pengabrevet

Intrigen är väl sammanvävd. Den börjar med ett mord och spinner vidare med flera händelser, bland annat det mystiska pengabrevet, som håller spänningen vid liv ända till slutet.

Läsaren får ta del av det som sker genom många och färgrika karaktärer. De har alla en intressant bakgrund och egna bevekelsegrunder för att agera på sätt som ibland kan verka misstänkt. Med andra ord djupt skildrade karaktärer där man som läsare undrar “Kan det vara han, på grund av detta, eller hon, på grund av detta?”. Pengabrevet är precis som en pusseldeckare förväntas vara.

Karina Johansson vecklar skickligt ut de olika karaktärerna utan att avslöja för mycket och skiftar fokalisator (den karaktär genom vilken läsaren upplever händelserna) på ett snyggt sätt.

Upplösningen i Pengabrevet kunde gärna fått vara något längre och ett par detaljer hade kunnat vara gömda tidigare i texten, för inbitna “pusslare”, men kanske missade jag dem.

Miljön, en skidanläggning i Karina Johanssons hemstad Sunne, är mycket väl gestaltad och tar med mig som läsare bakom kulisserna.

Mitt helhetsintryck av Pengabrevet är att boken är såväl välskriven som väl genomtänkt och det är ju utmaningen i en pusseldeckare

Förlagets beskrivning av Pengabrevet:

I de värmländska skogarna blåser förändringens vindar. Ett projekt som ska utveckla skidanläggningen Ski Sunne läggs ner samtidigt som en ny vd anställs efter att den tidigare plötsligt sagt upp sig. Instruktören Anneli har haft en tuff period men inser snart att den nya vd:n både är trevligare och mer tillmötesgående än hon väntat sig. 

När Ville en dag hittas mördad i skidliften står polisen som handfallen. Visserligen var Ville en speciell person, men vem skulle vilja se honom död? Anneli försöker själv ta reda på vad Ville råkade ut för. Har hans död något att göra med det välfyllda pengabrevet som hon såg i hans stuga? Och vart leder nyckeln som hon får från hans advokat?

Pengabrevet är en mysdeckare med ingredienser som mord, spänning, kärlek och en gnutta humor. 

Karina Johansson föddes 1969 i värmländska Sunne, en plats hon fortfarande är trogen och gärna återkommer till i sina böcker. Hon jobbar som journalist på lokaltidningen Fryksdalsbygden. Karina brinner för att skriva och måla, men skidåkning är också ett stort intresse.

Publicerat i Jag läser och recenserar | Etiketter , , , | 3 kommentarer

Recension Gryningspyromanen

Minns du gryningspyromanen, som satte skräck i bland annat Ystad i början av 2000-talet? Troligen låg Ulf Borgström bakom betydligt fler bränder än de fyra han kunnat dömas för, det har talats om 100-200 bränder. 2016 blev han villkorligt frigiven, ett år senare brann det igen. Nu sitter han i fängelse för bland annat försök till grov mordbrand och grovt barnpornografibrott. Våren 2021 blir han frigiven igen.

Hur kan familj, kompisar, samhälle, skola, läkare, socialtjänst och polis tillsammans skapa en grovt kriminell människa istället för att tidigt lyckas finna och hjälpa hen? Det berättar David Widlund, Monica Walldén och David Wikdahl i Gryningspyromanen, en berättelse om hämnd som igår kom ut på HOI Förlag.

Gryningspyromanen är varken en roman eller en traditionell faktabok utan snarare ett mycket läsvärt reportage. Inte så märkligt med tanke på det enorma researcharbete som gjorts och författarnas bakgrund:

David Widlund är elektriker, brandutredare och brandingenjör. Han har bland annat arbetat som befäl och utrett bränder inom räddningstjänsten.

Monica Walldén är journalist, redaktör och översättare. Förutom miljöfrågor och allmänmänskliga ämnen har hon i sin journalistik specialiserat sig på brandsäkerhet.

David Wikdahl är journalist och tv-producent. Han har tidigare arbetat med grävande journalistik för tidningar som DN och Nöjesguiden och på senare år gjort en rad dokumentärer och serier för SVT, UR och TV4.

Berättelsen spänner över hela 55 år, 1963-2018, och börjar med Ulf Borgströms barndom. I researcharbetet har ingått samtal med Borgströms bror och citat från hans barndomsminnen placerar läsaren mitt i händelserna så att hen kan börja förstå pyromanen. Förstå vilka följder övergrepp i barndomen med fysisk och psykisk misshandel från alla, till och med från polisen, kan ge. Berättelsen följer honom under ungdom och vuxenliv in i allt grövre brottslighet. Och den forskar i frågan hur detta kan ske i samhället, en fråga som berör oss alla.

Gryningspyromanen, en berättelse om hämnd är mycket välskriven och lättläst, med omfattande faktadelar i slutet för den som vill veta mer. Det är intressant läsning som verkligen kan rekommenderas.


Publicerat i Jag läser och recenserar | Etiketter , , , , , | Lämna en kommentar