Varumärken

Läser i CFO world att det sedan 2010 finns en ISO-standard, ISO 10668, för att värdera sina varumärken. Jag försöker hålla koll på dem men de är så många nu så jag har tappat räkningen. Varumärken är värda pengar och det är givetvis behövligt med en gemensam värdering, det kan jag förstå.

Legalt skydd, beteenden och finansiell analys är huvuddelarna i den. Om varumärket är skyddat eller ej är väl rätt så lätt att avgöra. Beteenden kan vara lite värre, skulle maken t.ex. kunna tänka sig att byta från Volvo till Ford och vad skulle få honom till detta? Finansiell analys kan jag föreställa mig är det intressantaste. Här gäller det både om man säljer litet och dyrt eller mycket och billigt eller – bingo – mycket och dyrt.

Coca Cola ligger i varunärkestoppen, förstås. På plats 13 hittar jag Disney, värderat till 27.438.000 $. Tänk att ha startat ett sånt företag! Fast, egentligen, är det så mycket roligare än att ha en enskild firma och författa böcker? Inte säker på det.

Hur ser avvikelserna ut för dem som följer denna standard? Hästkött i lasagnen?


Det här inlägget postades i Blogg, Ditt och Datt på Måfå, Facklitteratur och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.