Podcast Skrivarpodden

Kerstin Jönsson från LUFS har startat Skrivarpodden  – en podd om hantverket kring skrivandet och bokens väg från tanke till läsare – och där kommer säkert mycket intressant framöver! Kerstin kommer att ha inslag om bland annat bokcirkel, författarsamtal, analys, skrivteknik etc. Ambitionen är att släppa ett avsnitt varannan vecka och man kan prenumerera på Itunes på Kerstins intressanta intervjuer och inlägg.

skrivarpodden

skrivarpodden

Jag har fått förmånen att bli intervjuad i ett av de första avsnitten så dagens blogginlägg blir både skriftligt och muntligt. Avsnittet där jag medverkar handlar om självpublicering och marknadsföring och jag berättar om mina erfarenheter av Vulkan, Egenutgivarna, Seriff med flera.

Att egenutgivning inte är något nytt är kanske en nyhet för många. Dagens indieförfattare är i gott sällskap med flertalet kändisar från förr. Vilka? Lyssna på podcasten!

Visst är det fantastiskt vad vi kan göra idag! Bokutgivning på nolltid med elektroniska böcker och spela in egna radioprogram! Skrivarpodden är en podradio (podcast på engelska) och vad det är fann jag på wikipedia:

Poddsändning eller poddradio (engelska: podcast eller podcasting) är en metod att publicera (och för lyssnaren att prenumerera på) ljudfiler eller film via internet. Ordet ”podcasting” är en sammanslagning av ”pod” (ordagrant ”kapsel” men syftande på media-spelaren Ipod) och engelskans ”bro(ad)cast” (sändning). Ännu finns ingen helt adekvat svensk term för företeelsen; ”poddsändning” är ett av de förslag som lagts fram, men ”poddradio”, som bland annat används av Sveriges Radio, används i mycket högre grad. Ordet ”podd-tv” har fått visst genomslag för podd-sändning av videomaterial.

 

 


Det här inlägget postades i Författa och marknadsföra, Utbildningar och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Podcast Skrivarpodden

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.