Corporate Story – nu ska alla skriva

“Skapa en vinnande Corporate Story” läser jag i CFO World. Alla företag behöver en berättelse. En historia om varifrån man kommer, var man är, vart man är på väg. Vem man är? Och då talar vi inte om den abstrakta, juridiska personen Företaget. Nej, vi talar om företaget inklusive alla anställda. Ni vet, så som man läser i reklam; “Vi vill ge er …”, “Vi tycker om …” etc. Jag har ofta undrat om verkligen alla anställda ställer sig bakom påståendena. Om verkligen alla, vi talar ALLA, på X AB tycker att kravodlat är viktigast av allt. Eller om alla på B AB kan skriva under på att de känner att de hittat larmet som ger bästa tryggheten. Ja, ni vet. Det finns många. Man anar att ägaren lurkar någonstans bakom orden, tillsammans med en dyr marknadsförare, men kan ju inte annat än tro på orden. Säger de att alla 1.756 på företaget bär samma känslor och övertygelse, ja då är det väl så.

Nu är Corporate Story mycket mer än några reklamrader. Min fundering är dock vilken genre denna viktiga berättelse tillhör? Är det facklitteratur, fantasy eller kanske en saga? Jag stannar nog vid essä. Det känns luddigt nog och kan innehålla element av verifierbara fakta, åsikter och vackra ord i största allmänhet. Eller ska det kanske räknas som en egen, ny genre? Och, i så fall, är det en genre jag vill skriva i? Nä, tror inte det. Det finns ju så många andra.

Det här inlägget postades i #blogg100, Ditt och Datt på Måfå, Ett eget företag och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Corporate Story – nu ska alla skriva

  1. Tora Greve skriver:

    Jag ska på ett frukostmöte om storytelling för företag 23/4. Anmälde mitt företag av ren nyfikenhet. Vad är företags storytelling? Jag börjar misstänka det är något av det du beskriver. Vi ska underhållas av två föredragshållare på St. Gertrud i Malmö.

    • Eva Ullerud skriver:

      Intressant, Tora! Då kan du kanske återkomma och berätta för ny blir jag också nyfiken.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.