För en tid sedan hittade jag ju ett nummer av anrika ”Lyckoslanten”. Kommer att tänka på deras seriefigurer Spara och Slösa när jag läser Nordeas undersökning om konsumtionsvanor. Om man har varit med på 60 talet, när slit och släng blev ett begrepp, och sedan alla år därefter så har man säkert känslan av att vi konsumerar mer och mer.
Nordea har kommit fram till det vi väl innerst inne redan visste: 70% blir glada av att shoppa. Ännu fler bland ungdomarna; bland de som är 18-25 år blir 83% lyckliga av shopping. Är det rea så känner sig hälften av alla kvinnor frestade att handla. Själv skulle jag nog säga att det även gäller männen men frågan är vilken affär som har rea.
25% av oss firar genom att shoppa. God nyhet (fick en bra recension tex) = shoppning.
Men sen skäms en del av oss… Dock inte alla. 19% av kvinnorna skäms. Fast fler av de unga. Men de har ju å andra sidan shoppat mer också.
Så kommer då den viktiga frågan: hur finansiera all nödvändig shopping genom sin bokutgivning? Det hade inte Nordea svaret på. Möjligen kan det vara om man lyckas övertyga omgivningen om att de bör nöjesshoppa de böcker man skrivit?