Rapport från skolbänken

I morgon är det avslut på Moraliska Djur, distanskursen vid Högskolan Dalarna. Den sista uppsatsen är inlämnad och i morgon är det dags för opponering. Känns spännande men bara lite nervöst.  Vi har blivit tilldelade både en opponent till våra respektive texter och en text som vi själva ska vara opponenter av. Krånglar till det aningen att jag har fått den enda som är skriven på Engelska. Visst, kurslitteraturen är på Engelska men ändå … Dock är vi väldigt många, hela sex grupper med ca 12 personer i varje, så det hela förväntas ta 10 minuter per text. Då kan det ju inte vara så farligt.

Det var inte helt lätt att, efter en så kort kurs, välja en frågeställning som kändes hyfsat ny och där man fick användning för all litteratur i referenser. Jag fastnade, till min förvåning, för ett genusperspektiv. Tänkte så här:

Hela tiden jämför forskarna olika djur med människan och ställer frågan ”är de lika moraliska?” Eller ”Är en varg mer moralisk än en elefant?”. Efter att ha läst och lärt en väldig massa jag inte hade en aning om när det gäller hur empatiska och altruistiska djur faktiskt är ställde jag mig snarare frågan ”Är människor lika moraliska som de andra djuren?”. Inte minst med tanke på att plågsamma djurförsök ligger till grund för en del av upptäkterna. Ty sådana är vi människor: nyfikna, ibland till överdrift. Måste citera från en av artiklarna:

One wonders if, on the basis of external behaviour alone, an extraterrestrial observer charged with finding the only moral animal on earth would automatically end up pointing at Homo Sapiens. We think it unlikely that human behavior in all its variety, including the occasional horror, will necessarily strike the observer as most moral.

(Flack, Jessica, de Waal, Frans, Any animal whatever, Journal of Consciousness Studies, 7, No. 1-2, 2000, sid 5-6)

Ja, visst undrar man?

Men jag skrev inte om detta. Istället fastnade jag för att många av de djur som lyftes fram i kurslitteraturen  lever i matriarkat (bin, myror, elefanter, bonobon, fläckig hyena) och ägnade min lilla miniutredning åt frågan om det möjligen går mer moraliskt till i ett matriarkat än i ett patriarkat (styrsätt hos schimpanser och råttor)? Det var för litet material för att komma till någon egentlig slutsats och under utredningens gång fann jag dessutom att vargarna lever i jämställdhet. Inte mellan alla individer, hierarki finns, men gruppen styrs av alfahonan och alfahanen tillsammans. Och att valarna lever var för sig; kvinnor för sig, män för sig och ett par gamla män brukar bilda en egen grupp.

Nåja. Mitt syfte var egentligen inte att bevisa om män eller kvinnor är mer moraliska. Det var att be världen lyfta blicken. Inte dela in alla i arter. Och förvisso konstaterade även de Waal någonstans att det finns mer likheter mellan människomän och schimpansmän än mellan män och kvinnor. Jag vill snarare se alla som lika. Men vissa exemplar av oss kan vara väsentligt mer empatiska än andra.

Så nu blir det väl tomt och tid att skriva?

Icke! Igår kom antagningsbeskeden till höstens universitetskurser. Och vilken lycka! Jag kom in på de två bästa! Ur min horisont, alltså. Båda är på distans.

Kreativt Skrivande 3 vid Linnéuniversitetet 30 hp (där ska jag fortsätta skriva på mitt projekt om Lauritz)

Att skriva fantasylitteratur, också Linné, 30 hp.

Beställde genast en hel del av kurslitteraturen från Adlibris så att jag kan ta med den på semestern. Bra att ligga steget före om man ska hinna både studera, jobba och skriva.

 


Det här inlägget postades i Utbildningar och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Rapport från skolbänken

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.