Dagens lättlästkurs via Zoom

Två mycket intressanta timmar ledda av Hanna Wallsten. Hanna översätter sedan 2018 ”vanliga” böcker till lättläst. Hon började med att ge sig i kast med något så imponerande som Nya testamentet och har därefter fortsatt med bl.a. barnböcker och deckare.

Mest givande var grupparbetet. Till min förvåning, för jag är vanligen inte så glad för grupparbeten utan jobbar helst ensam.

Vi fick två texter, början på julevangeliet och början på Harry Potter, att arbeta med och diskutera. Den fråga som dök upp först och kändes viktigast vad: vem är målgruppen? Och här blev julevangeliet mest givande att prova sig fram på. Skulle det vara en bearbetning som strök ner en aning på orden men ändå var klart biblisk i sin framtoning (som Hannas översättning av Nya testamentet)? Eller skulle den vara anpassad för barn och/eller förståndshandikappade? Invandrare som kan bibeln på sitt språk men som inte kan svenska?

Så här blev mitt förslag, med barn och/eller förståndshandikappade i åtanke:

Kejsaren på den tiden hette Augustus. Han bestämde att alla i hela världen skulle skattskrivas.
Det var första gången man höll en skattskrivning.

Alla människor måste gå till den stad som deras släkt kom från.
Josef bodde i Nasaret men hans släkt kom från Betlehem.
Därför måste han gå från Nasaret till Betlehem.
Josefs fästmö Maria väntade barn. Hon följde med honom till Betlehem.

Man hittar många frågetecken när man detaljstuderar texten.

Hela världen? Nej, men det var det väl inte? Var det kanske en dåtida (för 2000 år sen) lättläst anpassning?

I lättläst kan man stryka bikaraktärer som inte tillför så mycket i handlingen i just den texten. Quirinus som var ståthållare i Syrien rök av det skälet, trots att en av gruppens medlemmar påpekade att det hette Quirinus skattskrivning. Likaså att Josef tillhörde Davids hus. Man kunde ändrat till Davids släkt men fortfarande en ny karaktär som försvårar.

Svåra ord diskuterade vi. Skattskrivning. Ska man förklara i texten vad det är eller skriva något annat eller ha en ordlista där speciellt svåra ord förklaras? Jag tror i detta fall på det sistnämnda.

Nästa vecka är det Bultfika på samma tema. Mycket lättläst nu!


Det här inlägget postades i Blogg. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.