Min fackförening, Unionen, bjuder in till mycket intressanta föreläsningar och kurser. Helt gratis dessutom. För ett par veckor sedan var det frukostföreläsning om ”Storytelling – konsten att övertyga”. Hur skulle man kunna motstå det, som skrivande person?
Det var Anders Hallberg med företaget Actionform som berättade på ett mycket underhållande sätt om hur man bygger upp eller kanske snarare mejslar fram historien om sig, sitt företag, sin produkt eller vad man nu vill marknadsföra. Konsten är att synas och för att göra det ska man inte skrika ut sin reklam utan finna en intressant historia. ”Show don´t tell” gäller även här.
Faktiskt var det inte så olikt att skriva en ”vanlig” berättelse. Man behöver
- en hjälte
- som har ett mål
- är stark och modig
- men med svagheter, som vi alla
- och med en fiende, något att kämpa mot
Anders Hallberg visade flera intressanta filmer, dels storytelling i riktiga reklamfilmer och dels en liten animerad film från 1944. Den sistnämnda kom från ett experiment som forskarna Fritz Heider och Mary-Ann Simmel genomförde på 34 studenter. Animationen, som är mycket enkel, visar en stor triangel, en liten triangel och en ring som far omkring in och ut ur en fyrkant.
Sedan ställs frågan ”Vad är detta” och studenterna kom med samma svar som Hallbergs publik. Ingen säger att det föreställer en stor triangel, en liten triangel och en ring som far omkring in och ut ur en fyrkant. Istället säger man att det är en vuxen och två barn eller ett triangeldrama med en kvinna och två män, de slåss inne i ett rum, någon stänger in sig, flyr. Varför det? Jo, för vi vill ha mönster och skapa historier. Vi är det enda djuret som vill söka och skapa mening, sa Hallberg. Nåja, det kan vi väl inte vara säkra på, skulle jag vilja tillägga. Vem vet vad de andra djuren fantiserar om?
Men intressant var det och jag grunnar på hur min historia, mitt varumärke, ser ut. Kanske skapar man en historia oavsett om man avser eller ej, men jag tror det är bättre om storytelling är medveten och genomtänkt.