Rapport från skolbänken

Av vårens fem skrivar- och läsarkurser är den första i mål. Det var ”Böcker för barn och ungdom” vid Stockholms Universitet. Betyget fick mig att sätta i halsen: C?! Lite googlande visade att C numera inte betyder underkänt utan VG. Hur kan man ändra betygsskalor så? Nya IG heter F. Phu!

Återstår gör nu ”Litteratur och genus” vid Linnéuniversitetet, ”Litteraturvetenskap” vid Jönköpings Universitet, ”Ungdomsromanen vid Umeå Universitet och ”Kreativt skrivande 3” vid Luleå Tekniska (!) Universitet.

Alla fem kurserna har varit riktigt bra och framför allt gett en otrolig bredd vad gäller läsning. Tre av kurserna har i april-maj har bjudit på läsning och skriftlig analysering av följande verk (den fjärde går ut på att skriva själv och den femte är alltså avslutad):

  • Ankomsten av Shaun Tan
  • Norrtullsligan av Elin Wägner
  • Jane Eyre av Charlotte Brontë
  • Kvinnor och äppelträd av Moa Martinsson
  • Lysistrate av Aristofanes (ut en queer synvinkel)
  • Kung Lear av William Shakespeare (ur en skev synvinkel)
  • Madame Bovary av Gustave Flaubert
  • Frankenstein av Mary Shelley
  • Fröken Julie av August Strindberg
  • En herrgårdssägen av Selma Lagerlöf
  • Mor Courage av Brecht
  • I väntan på Godot av Samuel Becket
  • Top Girls av Caryl Churchill
  • Janne, min vän av Pohl
  • Predikanten av Camilla Läckberg
  • Pojkarna av Jessica Schiefauer
  • Montecore, en unik tiger av Jonas Hassen Khemiri
  • Fyrväktaren av Winterson
  • Människoätande Människor i Märsta av Aase Berg
  • Naiv, Super av Erlend Loe
  • Hungerspelen av Suzanne Collins
  • Boktjuven av Markus Zusak

Tjugotvå böcker på nio veckor och januari-februari-mars bjöd ännu mer diger och lika läcker bibliotekshylla (då pågick ju fem kurser), sen tillkommer förstås facklitteratur och att skriva en text med utredning och referenser om varje bok. Men även om det går i ett hiskeligt tempo när man har fem inlämningar i veckan får jag säga att detta har varit (och är) en fantastisk läsupplevelse. Många av böckerna hade jag förstås läst tidigare och Lysistrate spelade vi i skolan, men det fanns böcker som jag aldrig hade kommit på idén att öppna om de inte varit obligatoriska. Främst moderna ungdomsböcker, när jag väl öppnat dem insåg jag hur mycket de hade att ge. Montecore grubblar jag fortfarande på … Just nu läser jag boktjuven för att skriva om adaptionen och anpassningen till unga läsare.

Tänk så tomt det kommer att kännas när sommarlovet börjar! Fast också lite skönt att kunna gå över till skrivandet. Och i höst hoppas jag på fler kurser …

 


Det här inlägget postades i Okategoriserade och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Rapport från skolbänken

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.