”Att pärmen inte omedelbart kommit i dagens ljus berodde enbart på något så trivialt som att man inte genast kunnat finna nyckeln till en byrålåda.” Så börjar Ingvar Hellsing Lundqvists novell När Madonnan återvände till San Veronica som är inspirerad av Maria Santos Gorrostieta Salazar, en kvinna som kämpade mot Mexikanska drogkarteller som mördades 2012.
Boken beskriver inte främst Gorrostietas arbete, det är ganska kort redovisat. Det är snarare en bild av helgonstatus boken ger, redan från framsidesillustrationen och titeln, och av hur grym den knarkmaffian hon kämpade mot är. Fokalisatorn är därför ovanligt och omsorgsfullt vald, det är hans bild vi får och den är nog så viktig.
Textmässigt är När Madonnan återvände till San Veronica både annorlunda och intressant. Stilen är kort, nästan som ett synopsis. Meningarna är korta, avhuggna, ibland travade. Samtidigt ger de djupa och väl gestaltade glimtar av miljö, känslor och upplevelser. Genom den korthuggna stilen blir texten också gåtfull och ingenting är skrivet läsaren på näsan utan hen får vara med för att tänka och tolka. När jag söker efter läsningen information om Maria Gorrostieta ser jag hur väl de korta glimtarna från bokens början gestaltar de verkställda hoten mot henne och familjen.
En novell är per definition kort och när jag läst klart vet jag inte så mycket mera om Maria Gorrostieta men jag har fått en intressant läsupplevelse. Berättelsen hade utan tvekan kunnat vara en roman och inte minst därför är det intressant att se en sådan text i novellformat, där endast en del av historien kan berättas.
Det är sällan noveller ges ut ensamma, det är alltför kostsamt, men i detta fall har författaren lyckats och även den tryckta boken är mycket prisvärd hos e-bokhandeln.