Respons

Idag är det en STOR dag. Vi skall för första gången samlas i textsamtalsgruppen. Det är ca 13 personer i min responsgrupp, varav 2 lärare, som skall ge respons på stycken skriva av gruppen.

Respons är som recensioner men ändå inte. En recension skrivs när arbetet är klart, boken är tryckt. Den riktar sig till läsarna och berättar för dem vad recensenten tycker om verket.

Respons däremot lämnas under resans gång, när arbetet inte är avslutat utan kan förbättras och ändras. Det ges till författaren, som får en chans att förbättra.

Vi har respons, textsamtal, tre gånger per termin. Varje gång får tre personer lämna, tre är huvudläsare och övriga skall också läsa och ha åsikter. Denna första gång skall jag, en till ”förstaklassare” och en i avgångsklassen lämna. Spännande.

Jag skickade de stipulerade 13 sidorna till alla berörda i torsdags. Lite tveksamheter redan där; ska man trycka ihop för att få så många sidor som möjligt lästa? Detta är ju rena lyxen att få sin text läst och kommenterad! Men, nej, då tappar man ju en del hos de stackars läsarna som inte vet var kapitel börjar och slutar.

Jag har själv också läst de andra två deltagarnas texter förstås och är imponerad av vad alla kan!


Det här inlägget postades i Blogg, Jag läser och recenserar, Utbildningar och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.