Mord i Mölle

Mord i Mölle – sommarens hetaste deckare. Så står det dag efter dag i vår morgontidning, Helsingborgs Dagblad. Sedan följer en text som får mig att förstå att här är en verkligt bra bestseller. Jag kan köpa ett signerat ex för bara 99 kr med HD passet.

Viker ihop denna del av tidningen och slår upp kulturdelen. Där har man recenserat två lokala författare, Åke Högman med “Mord i Mölle” och Eva Rydinger med “Fotografen”. Ingen av dem har fått särskilt bra recensioner men Högmans är sämst. Lite kluvet; bra i del 1 och dålig i del 2 av HD?

Jag blir nyfiken och letar vidare. Förlaget heter “Mat & Vänner AB” och visar sig tillhöra Allers men drivas på något sätt av 30 medarbetare som gillar mat, lite kul, forskar inte mer.

Så jag funderar ur författarperpektiv. Tydligen är inte HD passet någon kontrollstämpel, självklart inte när man tänker efter, men det gör man ju sällan. Det är alltså en fullt möjlig och säkert bra annonsväg. Som läsare uppfattar jag det som en bokrecension, om inte rentav mer. Undrar vad det kostar? Tror jag sett boken i HD i någon liten blänkare innan också, kan vara en köpt annons. Författare och/eller förlag har koncentrerat sig på bygden som sig bör när det är här boken utspelar sig. Recensionen då, har den betydelse? Troligen grämer sig författaren i detta nu men jag är inte så säker på att den är negativ för honom. Man ser en helsida, noterar att det är Mord i Mölle, boken man sett som hastigast på något annat ställe. Artikelns överskrift är “Läskigt i Mölle” och det är nog vad de flesta läser. I så fall är den riktigt bra ur försäljningssynvinkel. Det gäller bara att komma ihåg detta när det är ens egen bok…

 

Det här inlägget postades i Deckare, Författa och marknadsföra, Recensioner och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Mord i Mölle

  1. Åke skriver:

    Hej Eva! Kloka funderingar. Allt gott Åke Högman

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.